Je weet dat vitale medewerkers bijdragen aan de groei van het bedrijf.
Maar wanneer het druk is binnen het bedrijf en je wordt overspoeld met taken, is het makkelijk om het thema vitaliteit door te schuiven naar een volgend kwartaal...
Het is het tijd om jezelf de vraag te stellen wat de oplopende kosten zijn als je dit onderwerp blijft uitstellen.
Gelukkig zien steeds meer bedrijven de noodzaak in om aandacht te besteden aan vitaliteit. De invulling ervan, verschilt nog wel enorm.
De meeste werkgevers gaan met name voor makkelijke zichtbare voordelen - zoals een tafelvoetbal of een fruitmand - in plaats van een lange termijn aanpak.
Vaak met een achterliggende gedachte van: “Dan laten we zien dat we iets doen…”
Hoewel dit leuk en goed is om te hebben, zijn ze bijna zinloos als je geen aanvullende duurzame oplossingen biedt.
Als de individuen van een team...
...zal een tafelvoetbaltafel of fruitmand niet het verschil maken.
Hierdoor zal de persoon, het team en daarmee het bedrijf nooit optimaal kunnen presteren.
Duurzaam investeren in vitale medewerkers
Om duurzaam te investeren in vitale medewerkers, is er meer nodig dan de leuke zichtbare dingen. Mensen willen meer dan fun en lekkers alleen.
Vooral de jongere generatie medewerkers kijkt steeds meer naar een organisatie waar ze de ruimte krijgen om:
Voor zeer betrokken, productieve en vitale medewerkers, is dan ook duurzaam investeren in hun persoonlijke groei, binnen en buiten de werkplek, de oplossing.
Als jij als werkgever hiervoor mogelijkheden biedt, laat je je werknemers zien dat je echt om hen geeft, buiten de verplichtingen van hun functie.
Maar hoe pak je dat aan?

To win in the marketplace you must first win in the workplace.
- Doug Conant

Meer persoonlijke aandacht en vitaliteit in vier stappen
Door het volgen van de volgende vier stappen, kan je effectief investeren in vitale werknemers.
Het betrekken van de werknemers binnen dit proces, zorgt voor meer buy-in.
Dit maakt het vinden van duurzame oplossingen een stuk makkelijker. Bovendien scheelt het jou en het bedrijf een hoop tijd en geld.
1
Monitor waar medewerkers behoefte aan hebben
Als er al vaste één op één gesprekken zijn, kan je hier de behoefte peilen door vragen te stellen als:
Een andere optie is een survey.
Hierbij is het wel noodzakelijk dat je daadwerkelijk wat met de informatie doet die binnenkomt. Anders zal de volgende survey niet serieus worden genomen.
2
Ondersteun medewerkers aan de hand van de uitkomsten
In stap één heb je waardevolle informatie opgedaan.
Dat geeft je een goed inzicht in het zoeken naar persoonlijke actiegerichte begeleiding, trainingen en programma’s.
Elke werknemer weet dat gezond eten, voldoende beweging, voldoende slaap en voldoende rustmomenten bijdragen aan meer energie, focus en een betere omgang met (werk)druk.
Kortom, alleen inspiratiesessies en lunch-en-learns, zijn niet voldoende.
De kennis is al aanwezig. Waar het nu om gaat is dat er ook daadwerkelijk wat mee gedaan wordt.
Juist daar kan jij het verschil maken met een holistische oplossing.
Combineer:
De kleine stappen die mensen maken zijn het geheim achter de daadwerkelijke verandering naar meer gelukkige en vitale medewerkers.
Hiermee help je je medewerkers tijdens hun reis naar meer groei, ontwikkeling en vitaliteit.
Niet alleen voor hun werkzaamheden, maar ook voor hun leven buiten de werkplek.
3
Zorg dat het management het goede voorbeeld geeft
Door als rolmodel te dienen, gaan de werknemers er ook in geloven.
Dus als jij...
...geef je het voorbeeld voor een bedrijfscultuur waarin gezondheid, geluk, groei en voldoening centraal staan.
4
Vraag regelmatig feedback over de begeleiding, trainingen en programma's
Dit kan door een werknemersgroep te creëren die bijvoorbeeld eens per kwartaal samenkomt om de voor- en nadelen te bespreken.
Andere opties zijn:
Met deze feedback kan je de begeleiding, trainingen en programma’s aanscherpen aan de hand van de behoeften van de werknemers.
Zo zal je merken dat jouw investering steeds beter aansluit bij werknemers door een verhoging van intrinsieke motivatie met enorm positieve resultaten tot gevolg.

The way your employees feel is the way your customers will feel. And if your employees don't feel valued, neither will your customers.
- Sybil F. Stershic

Wat levert een effectieve investering in vitale medewerkers op?
Wanneer je investeert in de vitaliteit van je team, voelen ze zich niet alleen beter, maar stijgt ook hun productiviteit, betrokkenheid en tevredenheid.
Uit onderzoek is gebleken dat vitale medewerkers maar liefst drie keer zo productief zijn ten opzichte van medewerkers die zich vermoeid, opgejaagd of mentaal uitgeput voelen.
Dit kan verklaard worden door de fysieke aanwezigheid, maar mentale afwezigheid van minder vitale medewerkers door:
Door te investeren in vitale medewerkers en ze te helpen met creëren van routines omtrent voeding, beweging, mindset en ontspanning, zowel thuis als op werk, zullen werknemers jaarrond beter presteren.
Daarnaast zijn vitale medewerkers minder vaak ziek en beter bestand tegen stressvolle periodes.
Dat ervaar je zelf ook in tijden dat je je beter voelt in vergelijking met mindere periodes.
Het is onderzocht dat vitale medewerkers 50% minder afwezig zijn dan minder vitale medewerkers.
Wetende dat een verzuimdag gemiddeld €250 kost per dag (exclusief de kosten voor vervanging), is de berekening of het het waard is om in vitaliteit te investeren snel gemaakt.
Nu is de vraag...
Blijf jij het thema vitaliteit doorschuiven naar het volgende kwartaal?