Bijdragen aan gelukkige medewerkers die met energie en plezier werken, is tegenwoordig belangrijker dan ooit.
De dagen dat mensen een baan vinden en daar de rest van hun leven doorbrengen, is verleden tijd.
En wat dacht je van de alsmaar groeiende werkdruk en burnout verschijnselen onder jonge werknemers.
We kunnen er niet meer omheen...
Het is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat (jonge) ambitieuze medewerkers de regie terugkrijgen over hun geluk, gezondheid, gedrag, gevoelens en gedachten.
Hier kan jij als werkgever/manager aan bijdragen.
Dit levert niet alleen resultaat op voor de werknemer, maar ook voor het bedrijf.
Om maar even wat voorbeelden te noemen: gelukkige werknemers die de regie hebben over de 5 bovengenoemde ‘g’s’ dragen bij aan...
Nu blijft er natuurlijk nog één vraag over: wat zijn goede manieren om te investeren in het (werk)geluk van je medewerkers?
Creëer gelukkige medewerkers door te luisteren
Één van de redenen waarom werknemers overwegen weg te gaan bij hun huidige werkgever, is vanwege het gebrek aan een actief luisterend oor.
Wanneer medewerkers geen input kunnen geven of er niets met de gegeven input gedaan wordt, voelen ze zich niet serieus genomen.
Zeker millennials hechten hier veel waarde aan. Zij denken graag mee, hebben grootse ambities, een andere blik op bepaalde zaken en daarmee ook vaak innovatieve ideeën.
Wanneer je deze input als manager of werkgever afhoudt, zal je te maken krijgen met één van deze twee gevolgen:
De eerste stap naar meer gelukkige medewerkers is dan ook om meer te luisteren naar je mensen.
Sta open voor feedback en wees iemand die de mening van werknemers serieus neemt.
Dat betekent dat je na het luisteren ook daadwerkelijk wat met hun input doet.

A happy employee is a productive employee.

Laat merken dat je een werk-privé balans belangrijk vindt
Het komt je vast bekend voor: mensen die tot ver na 17:00 nog op kantoor zijn, of werken tijdens de lunchpauze, maar niemand die er iets van zegt.
Bij veel banen hoort overwerken er af en toe bij, maar als dit een gewoonte wordt, wordt een leven buiten werk steeds lastiger.
Dit kan uiteindelijk leiden tot ontevreden en ongelukkige gevoelens, zowel thuis als op werk.
Het is daarom belangrijk om werknemers aan te moedigen om een passende balans tussen werk en privé te vinden. Dat kan bijvoorbeeld door onderstaande manieren:
Door dit soort simpele veranderingen, voelen werknemers dat het oké is om privézaken net zo hoog op de prioriteitenlijst te zetten als werk.

Folks are usually about as happy as they make their minds up to be.
- Abraham Lincoln

Moedig positiviteit aan voor gelukkige medewerkers
Volgens psycholoog Shawn Achor zorgt positiviteit en een gevoel van geluk voor een hogere productiviteit; niet andersom.
Tijdens zijn onderzoek ontdekte hij dat gelukkige en positieve werknemers veel voordelen hebben: naast dat ze productiever zijn, zijn ze ook veerkrachtiger, hebben ze minder kans op een burnout, zijn ze beter in sales en verlaten ze minder snel hun werkgever.
Het is daarom zeker de moeite waard om positiviteit onder medewerkers aan te moedigen.
Hieronder volgen een aantal challenges die we op het FullCharge kantoor graag met elkaar doen en delen:
Het zijn vaak al de kleine dingen die zorgen voor gelukkige medewerkers. Dingen die iedere organisatie kan doen.

There is little success where there is little laughter.
- Andrew Carnegie

Stel een carrièrepad op
In een wereld waarin ontwikkeling en persoonlijke groei steeds meer centraal staan, is verveling en het uitblijven van uitdagingen een veelvoorkomende reden voor ongelukkige gevoelens en het wisselen van baan.
Het vaststellen van een duidelijk carrièrepad kan dit voorkomen. De werknemer gaat dan niet op zoek naar uitdagingen buiten het bedrijf en het bedrijf krijgt meer gedreven, gemotiveerd en ontwikkeld personeel. Een win-win situatie.
Bepaal bij binnenkomst van een medewerker al waar hij/zij zich in wilt ontwikkelen en wat de persoon belangrijk vindt.
Creëer aan de hand hiervan mogelijke wegen die bewandeld kunnen worden.
Gebruik hierbij ook manier 1: luister naar de input vanuit de medewerker zelf.
Wat is zijn/haar ambitie? Hoe denkt hij dit te bereiken binnen het bedrijf? Wat heeft hij daarvoor nodig?
Met die input kunnen jullie samen een passend carrièrepad opstellen.
Zorg dat medewerkers zich gewaardeerd voelen
In de meeste gevallen vertrekken werknemers zelden vanwege hun salaris. Dit is vaak ook niet de hoofdreden voor ongelukkige ontevreden medewerkers.
Wat hier wel voor zorgt, is het gebrek aan een gevoel van waardering.
Het aanmoedigen en belonen van je medewerkers, lijkt een no-brainer, maar wordt toch nog vaak vergeten.
Wanneer werknemers goed werk leveren, is het minste wat je kan doen ze waarderen door de dingen die ze doen te erkennen.
Dit kan zo simpel zijn als:
Het gaat medewerkers er vaak niet om hoe hun werk erkend wordt, maar dat het wordt erkend.
Wanneer medewerkers het gevoel hebben dat ze gewaardeerd worden, zullen ze gemotiveerder zijn dan wanneer ze het gevoel hebben dat ze het geweldig doen en niemand het merkt.

Appreciation can make a day, even change a life. Your willingness to put it into words is all that is necessary.
- Margaret Cousins

Bied voordelen die verder gaan dan de basis
Naast een fijne werkplek en maandelijks salaris, is het altijd goed om andere voordelen te bieden.
Denk bijvoorbeeld aan teamuitjes, een onverwachte borrel, yoga sessies of een programma waarmee werknemers op een simpele en leuke manier kunnen werken aan het optimaliseren van hun fysieke en mentale gezondheid.
Hierdoor doe je net dat beetje extra om voor je medewerkers en hun families te zorgen.
Op weg naar gelukkige medewerkers
Er zijn een hoop manieren waarmee je kan zorgen dat de werkvloer wordt gedomineerd met gelukkige werknemers.
Onthoud dat het niet lastig hoeft te zijn:
...kan je al enorme stappen maken.
En mensen die gelukkig zijn op het werk, genieten over het algemeen meer van het leven en hebben een betere gezondheid en sterkere relaties.
Dit leidt weer tot betere prestaties en meer energie en plezier op werk.
Dat maakt het cirkeltje rond.