Het creëren van betrokken medewerkers staat bij veel bedrijven hoog op de prioriteitenlijst sinds bekend is dat hogere levels van betrokkenheid gelinkt zijn aan hogere levels van productiviteit en tevredenheid.
Ondanks dat is volgens Gallup, een Amerikaans onderzoek- en adviesbureau, slechts 15% van de medewerkers wereldwijd betrokken bij het werk wat ze doen.
Kortom, er is werk aan de winkel.
Gelukkig bevind jij je als werkgever/manager in een unieke en prominente positie om het verschil te maken in het leven van werknemers.
De relatie tussen hoge betrokkenheid en ontwikkeling
Gallup heeft ontdekt dat het creëren van een werkplek met veel mogelijkheden voor ontwikkeling, één van de meest belangrijke factoren is voor het creëren van een hogere betrokkenheid.
Het is logisch. Mensen die met plezier en energie presteren - mensen die zorgen voor de groei van het bedrijf - ambiëren ontwikkeling.
En alle medewerkers hebben een psychologische behoefte om als mens te groeien en leren. Dat dit klopt, blijkt uit de volgende cijfers:
Als werkgever/manager willen we dat mensen zich verbonden en betrokken voelen bij hun werkplek. Dit ontstaat wanneer een werkplek hen een doel en ontwikkeling biedt.

Highly engaged employees make the customer experience. Disengaged employees break it.
- Timothy R. Clark

Een werkplek die bijdraagt aan betrokken medewerkers
Het creëren van een werkplek die zorgt voor meer betrokkenheid, betekent meer dan het toevoegen van een paar leerprogramma’s.
Hieronder vind je vier strategieën die de betrokkenheid van jouw werknemers verhogen:
1
Zorg voor een shift in de blik op het bedrijf
Eén van de grootste verantwoordelijkheden van jou als werkgever/manager is om de nadruk van werk te verleggen van het maken van euro’s naar het maken van een verschil in het leven van anderen.
Het is duidelijk dat een organisatie een product, dienst of oplossing moet bieden. Maar uiteindelijk gaat het om mensen en het verbeteren van hun levens.
Wanneer je medewerkers hun leven zien als een instrument voor het creëren van waarde voor anderen, krijgt het werk vanzelf meer betekenis.
2
Laat managers fungeren als coaches, niet als bazen
Er is een oud gezegde dat medewerkers bedrijven niet verlaten; ze verlaten hun managers. Managers zijn degene die de betrokkenheid en ontwikkeling van medewerkers het meeste kunnen stimuleren, of tegengaan.
Managers staan dichter bij de dagelijkse activiteiten van werknemers dan wie dan ook. Daardoor zullen ze eerder begrijpen hoe ze elke medewerker kunnen (blijven laten) ontwikkelen en betrekken.
Mensen leren en groeien sneller wanneer ze onmiddellijke feedback ontvangen die specifiek en gericht is op hun ontwikkeling.
Managers zijn daarom de aangewezen personen om medewerkers te coachen en te koppelen aan ontwikkelingsmogelijkheden die passen bij de persoon.
Bij FullCharge vinden we deze persoonlijke aandacht extreem belangrijk. Daarom werken wij met één-op-één coaches die tijdens het FullCharge programma dagelijks kijken wat de mensen doen en waar ze tegenaan lopen. Aan de hand hiervan geven we persoonlijke feedback.
Door er dicht op te zitten, weet je wat er speelt en waar de eventuele behoefte ligt voor verdere ontwikkeling of uitdaging.
3
Begrijp de unieke talenten van iedere medewerker
Veel bedrijven hebben groei en ontwikkeling gedefinieerd als een promotie.
Hoewel effectieve ontwikkeling een promotie kan inhouden, hoeft dit niet.
Vaak willen de medewerkers die echt goed zijn in wat ze doen, niet per se gepromoveerd worden. Wat ze wel willen, is blijven groeien in hun talenten.
Als je het als organisatie goed wilt doen, moet deze groei in talenten op de eerste plaats staan. Het moet een continu proces worden én zijn om de unieke talenten van elk persoon te begrijpen. Vervolgens is het de kunst om deze te koppelen aan rollen, posities en projecten.
Hiermee kunnen medewerkers hun talenten en vaardigheden combineren met ervaringen om dagelijks optimaal met energie, plezier en geluk te presteren.
Mensen de mogelijkheid geven om zichzelf te begrijpen en te ontwikkelen, geeft voor de meeste medewerkers veel meer voldoening dan een nieuwe titel.
Uit onderzoek van Gallup blijkt dat wanneer medewerkers hun sterke punten kennen en gebruiken, ze meer betrokken zijn (bijna zes keer meer), betere prestaties leveren en de kans veel kleiner is dat ze het bedrijf verlaten.
4
Geef medewerkers vrijheid en verantwoordelijkheid om te kiezen
Wanneer mensen zelf beslissingen mogen maken, zullen ze veel meer verantwoordelijkheid voelen voor deze keuzes.
Als jij de beslissing voor een medewerker maakt, kan hij/zij tenslotte altijd de schuld bij jou neerleggen.
Maar hoe stuur je naar het gewenste resultaat, zonder beslissingen voor anderen te maken?
Eerst leg je uit waarom bepaald gedrag belangrijk is. Een simpel voorbeeld: je moet groente eten, als je gezond wilt worden.
Of in jouw geval: maak duidelijk dat je een werkplek wilt creëren waarin optimale waarde gecreëerd wordt door ieder zijn/haar unieke talenten te benutten.
Vervolgens formuleer je de beslissing die gemaakt moet worden zodanig dat je laat zien dat je volledig vertrouwt op het vermogen van de medewerker om een goede afweging te maken: welke twee groente wil je eten?
Of in jouw geval: hoe zou je de doelstellingen voor Q1 op de meeste effectieve manier kunnen bereiken met behoud van een positieve werkplek en -sfeer?
Dan leg je de keuze bij de persoon neer.
Zolang de belangrijkste prestatie-indicatoren duidelijk zijn en worden behaald (het eten van groente) maakt het niet uit welke groente ze kiezen.
Je hebt ze tenslotte alleen gezonde keuzes aangeboden.
Op deze manier sta je ruimte toe waar je kunt, zonder de resultaten in gevaar te brengen.
Evengoed zijn er in het bedrijfsleven veel manieren om hetzelfde doel te bereiken.

Employee engagement is an investment we make for the privilege of staying in business.
- Ian Hutchinson

De voordelen van betrokken medewerkers
Het creëren van een hogere betrokkenheid onder de werknemers vereist een omgeving waarin betekenisvol werken, coaching, het inzetten en ontwikkelen van talenten én vrijheid en verantwoordelijkheid om zelf te kiezen centraal staan.
Zodra je hierin slaagt op de werkvloer, zullen de deuren naar de voordelen voor je open gaan:
1
Een hogere productiviteit
Wanneer medewerkers niet betrokken zijn bij hun werkplek, ervaren bedrijven 18 procent minder productiviteit dan wanneer werknemers betrokken zouden zijn.
Terwijl betrokken medewerkers zich verbonden voelen bij hun werk en een stapje verder gaan om doelen te bereiken en werk te voltooien.
2
Verhoogde klanttevredenheid en winstgevendheid
Betrokkenheid van medewerkers creëert een sneeuwbaleffect binnen de organisatie. Betrokken medewerkers beïnvloeden hun collega’s en helpen het bedrijf groeien in winstgevendheid.
Werkgroepen met zeer betrokken medewerkers overtreffen de minst betrokken werkgroepen met 10% op klantbeoordelingen en 22% op winstgevendheid.
Logisch ook, want ongelukkige en ongemotiveerde werknemers brengen weinig enthousiasme over in hun werk. Dit is terug te zien in de contactmomenten met klanten.
3
Lagere churn rate
Gezien het aantal uren per week dat een werknemer doorbrengt op werk, voelen de meesten zich het liefst verbonden met hun werk, collega’s en manager.
Wanneer werknemers zich verbonden voelen, is het minder waarschijnlijk dat ze het bedrijf willen verlaten.
Volgens Gallup is slechts 37% van de betrokken medewerkers op zoek naar een nieuwe baan, vergeleken met 73% van de niet-betrokken medewerkers.
4
Een positieve bedrijfscultuur
Betrokkenheid van werknemers kan aanstekelijk werken.
Net zoals een niet-betrokken medewerker in het team andere werknemers kan beïnvloeden met zijn/haar negativiteit of lage energieniveau, kan het gedrag van betrokken medewerkers andere aansteken.
Hierdoor wordt het energie- en plezier niveau van een team of afdeling verhoogd.
Werknemers die zeer productief zijn en een positieve en open houding hebben, kunnen een krachtige werkcultuur ondersteunen. Ze geven het goede voorbeeld en laten andere werknemers zien hoe betrokkenheid eruitziet.

Connect the dots between individual roles and the goals of the organization. When people see that connection, they get a lot of energy out of work. They feel the importance, dignity, and meaning in their job.
- Ken & Scott Blanchard

De beste medewerkers zoeken ontwikkeling
Samengevat zijn ambitieuze werknemers die dagelijks met energie en plezier presteren voortdurend op zoek naar een doel en nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden.
Als het bedrijf ervoor zorgt dat medewerkers betrokken zijn, groei- en ontwikkelingsmogelijkheden en een juiste werk prive balans ondersteunt en stimuleert, hebben ze geen reden om te vertrekken.
Zo trek jij nog meer toptalent aan.
Het is een krachtige kans voor bedrijven om hardwerkende werknemers te binden die willen investeren in hun toekomst en de toekomst van het bedrijf.