stoppen-met-piekeren-fullcharge

Stoppen Met Piekeren – In 3 Stappen Je Herhalende Onrust De Baas Zijn

Individu, Zelfbeeld & Zelfvertrouwen

 30/06/2020

Geschreven door FullCharge

Soms zou je willen dat je brein een vliegtuig-modus had.

Met een druk op de knop alle gedachten blokkeren, zodat je kunt stoppen met denken en stoppen met piekeren.

Weg met de slapeloze nachten en potentiële doemscenario's…

Weg met de ‘wat als’ vragen en zorgen van morgen…

Gewoon lekker leven in het moment met je verstand op nul.

Zou dat niet fantastisch zijn?

Je brein doet veel dingen goed, maar kan je ook behoorlijk in de weg zitten.

Dag-in-dag-uit herhalen onrustige gedachten zich in je hoofd. Maar waarom?

En nog belangrijker...

Wat kun je eraan doen? 

Vandaag is de dag waarop je weet hoe je kunt stoppen met piekeren.

Je kunt pas stoppen met piekeren als je weet wat piekeren is

Piekeren kan je vergelijken met blijven rennen zonder ergens te komen.

Negatieve gedachten blijven opspelen en vaak weet je niet hoe je ze kunt stoppen.

Piekeren is een manier van denken zonder dat je komt tot een oplossing.

Een herhalende voorstelling in je hoofd, waarbij je invulling probeert te geven aan hoe het einde mogelijk afloopt. 

Om te stoppen met piekeren, moet je weten waar die zorgwekkende gedachten vandaan komen...

Piekeren is een reactie om met stress om te gaan.

Vaak denk je na over een toekomstige situatie en probeer je jezelf antwoord te geven op vragen waar je helemaal geen antwoord op kunt geven.

In de meeste gevallen zijn dit ‘wat als’ vragen:

  • Wat als ik te laat kom voor mijn afspraak?
  • Wat als ik niet goed genoeg ben voor mijn vriend/vriendin?
  • Wat als ik ziek word omdat ik net iets heb gegeten wat over de datum is?
  • Wat als mijn laptop niet meer wilt opstarten?
  • Wat als het vliegtuig straks neerstort door turbulentie?

Je verwacht dat piekeren je bij het juiste antwoord brengt, maar het blijft bij denken in cirkels.

stoppen-met-piekeren-quotes

Worrying is a waste of time. It doesn't change anything, it just messes with your mind and steals your happiness.

stoppen-met-piekeren-quotes

Het verschil tussen piekeren en angst

Piekeren en angst zijn twee verschillende dingen.

Als je in het donker door een dichtbegroeid bos loopt, gaat je hart sneller kloppen en voel je je gespannen.

Angst is iets wat je echt voelt. 

Piekeren gaat over iets dat er mogelijk zou kunnen gebeuren.

Waarom denken in doemscenario’s als je niet weet hoe de toekomst gaat verlopen?

Wat je kunt concluderen is dat piekeren een manier is om probleemoplossend te denken, zonder het probleem op te lossen.

Jouw stappenplan om te stoppen met piekeren

Constant piekeren is alsof rondjes loopt door een doolhof zonder dat er een uitgang bestaat.

Zelfs als je denkt dat je zorgen niet zo erg zijn, is het erg. 

Als je je focus legt op je zorgen van de toekomst, ben je niet bezig met leven in het moment.

That’s a big deal!

Je loopt veel leuke momenten mis en kunt moeilijk genieten van de dingen die je op dat moment doet.

Dat is niet zoals het leven hoort te zijn.

Leren om te stoppen met piekeren is één van die dingen die je leven compleet kan veranderen.

Maar...

Stoppen met piekeren gebeurt niet spontaan nadat je bijvoorbeeld een goede nacht hebt geslapen.

Het is iets waar je aan moet werken…

Stoppen met piekeren hoeft niet moeilijk te zijn, zolang je maar weet wat je moet doen.

Gelukkig zijn er slechts drie stappen nodig om een einde te maken aan jouw piekergedrag.

1

Hang een label aan je gedachten

Als je een bepaalde gedachte hebt of emotie voelt, denk je vaak dat je die gedachten en gevoelens bent.

Alsof ze onderdeel van je zijn...

  • Ik ben ongelukkig
  • Ik ben gestresst
  • Ik ben onzeker

Stel dat je vandaag valt met je fiets en je arm breekt…

Wat zeg je dan?

‘Ik ben gebroken’ of ‘mijn arm is gebroken’?

Je zal op dezelfde manier naar je piekergedachten moeten kijken.

Als er een onrustige gedachten in je opkomt, zeg je:

“Ik heb een onrustige gedachte.”

Niet…

“Ik ben onrustig”.

Het is jouw taak om je niet te identificeren met jouw piekergedachten.

Onrustige gedachten zijn als een schreeuwende baby naast je in de trein.

Je kunt de baby niet verplichten om bij de volgende halte uit te stappen.

Accepteer dat ook een schreeuwende baby mee mag reizen.

Je kunt zelf bepalen of je de baby aandacht geeft of niet.

Zodra je een gedachte een label hebt gegeven, kan je je aandacht verplaatsen naar de wereld om je heen. 

Kijk naar buiten. Luister naar de geluiden om je heen. Doe net alsof je alles voor de eerste keer meemaakt.

Geef het moment waarin je leeft jouw volledige aandacht.

Parkeer je gedachte en neem deze mee naar stap twee...

2

Maak tijd vrij om te piekeren

Hoe kan je stoppen met piekeren als je dagelijks tijd vrij moet maken om te piekeren?

Dat rijmt toch niet met elkaar?

Klopt. 

Het lijkt tegenstrijdig, maar probeer de volgende stappen maar eens uit te voeren...

Plan dagelijks 15-20 minuten om zoveel te piekeren als je wilt, maar met de volgende voorwaarden:

  • Jouw dagelijkse piekermoment is op dezelfde tijd van de dag. Het werkt het beste om jouw moment in te plannen in de ochtend of aan het einde van de dag. Wees specifiek.
  • Laat je tijdens jouw ingeplande piekermoment volledig meenemen door je gedachten. Zie het als een speelkwartier voor je brein.
  • Train je wilskracht door je piekergedachten uitsluitend te beperken tot het ingeplande piekermoment. Neem je gedachten niet mee naar andere momenten op de dag.
  • Als er toch buiten het piekermoment nieuwe zorgelijke gedachten opspelen, gebruik je stap één. Neem je zorgelijke gedachte waar en hang er een label aan. Schrijf eventueel de gedachte op om deze te bewaren, zodat je er over na kunt denken in jouw volgende ingeplande piekermoment.
  • Probeer de komende 14 dagen te werken met een vast piekermoment.

Hoe helpt een dagelijks piekermoment om stoppen met piekeren?

De belangrijkste reden is dat piekeren geen grenzen kent.

Je kunt je blijvend zorgen maken over dezelfde dingen of je kunt eindeloos veel dingen bedenken om je zorgen over te maken.

Door het inbouwen van een dagelijks piekermoment, beperk je jouw piekergedachten tot maximaal 20 minuten per dag.

Het beperken van je piekertijd zorgt er ook voor dat je productiever om kunt gaan met je piekergedachten.

In plaats van je piekergedachten gedurende de dag te herkauwen, zal je beter nadenken over oplossingen als je weet dat er een duidelijk limiet staat op de tijd dat je na mag denken over een piekergedachte.

Na twee werken met een vast piekermoment, zal je merken dat je:

  • Je beter voelt
  • Je meer rust in je hoofd ervaart
  • Je beter kunt slapen
  • Niet meer de hele dag wordt afgeleid door jouw piekergedachten

3

Stel jezelf de juiste vragen

Om te stoppen met piekeren, is het noodzakelijk dat je jezelf de juiste vragen stelt.

Het is handig om deze vragen aan jezelf te stellen tijdens jouw ingeplande piekermomenten:

  • Waar maak ik mij precies zorgen over?
  • Wat is het ergste dat me kan overkomen?
  • Wat is het bewijs dat deze gedachte waar is? En is er wel bewijs?
  • Hoe groot is de kans dat dit gebeurd?
  • Kan ik deze gedachte vertalen naar een meer positieve en realistische blik op de situatie?
  • Maak ik me zorgen over iets dat binnen of buiten mijn controle ligt?
  • In welke mate helpt het mij dat ik me zorgen maak over deze situatie? Of helpt het mij niet?
  • Heb ik nu een probleem?
piekeren-quote

Sometimes, worrying about the very best way keeps me from doing anything.

- Dana K. White

stoppen-met-piekeren-quote

3 extra tips die helpen bij het stoppen met piekeren

Naast de drie bovenstaande stappen, heeft FullCharge nog drie extra tips die je kunnen helpen om te stoppen met piekeren.

1

Schrijf je gedachten op

Het opschrijven van je gedachten, is een goede manier om te stoppen met piekeren. 

Het opschrijven werkt vooral goed nadat je jouw gedachten hebt gelabeld (stap 1 van het stappenplan). Pak bij het volgende ingeplande piekermoment (stap 2 van het stappenplan) jouw opgeschreven gedachten erbij om te brainstormen wat je met de gedachte kunt doen door jezelf de juiste vragen te stellen (stap 3 van het stappenplan).

2

Controleer wat je kunt controleren

Voor de meeste piekeraars is het belangrijk om te accepteren dat je het leven niet onder controle hebt. Je zal moeten leren om de controle los te laten over dingen waar je geen invloed op hebt.

Hoe kijk jij aan tegen een fout of negatieve uitkomst? Betekent dat dat jij iets verkeerd hebt gedaan?

Het is belangrijk om te beseffen dat:

  • Niet alles het controleren waard is. Het accepteren van iets negatiefs is vaak prettiger dat allerlei maatregelen nemen om het te voorkomen.
  • Je niet alles onder controle hebt. Piekeren over hoe iemand anders over je denkt, heeft geen zin. Dat bepaalt die persoon zelf.

3

Verander je perspectief

Het is makkelijk om te bedenken wat er allemaal fout kan gaan in het leven.

Maar hoe vaak denk je aan de dingen die goed kunnen gaan?

Als mens ben je geneigd om situaties sneller te bekijken door een negatieve lens.

Maar wat als je je positieve lens uit je rugzak tovert?

Probeer de eerstvolgende zorgwekkende gedachten tijdens je piekermoment om te buigen naar een positieve gedachte.

Je voelt je dan niet alleen een stuk beter, maar vergroot ook de kans dat dingen in de toekomst beter verlopen, doordat je het al hebt gevisualiseerd in je hoofd.

stop-worrying-quote

Worrying is using your imagination to create something you don’t want.

stop-worrying-quote

Conclusie

Stoppen met piekeren doe je dus niet zomaar. Piekeren is een gewoonte die stap voor stap je leven is binnengetreden. 

Het is logisch dat je tijd nodig hebt om deze gewoonte af te leren.

Nu je weet van het bovenstaande stappenplan, heb je geen excuus meer om zonder na te denken het doolhof tussen je oren in te stappen om opzoek te gaan naar een niet bestaande uitgang.

Probleemoplossend denken zonder het probleem op te lossen, moet afgelopen zijn.

Rol je mouwen maar op. Er is werk aan de winkel…

Tijd om te stoppen met piekeren!

Op welk moment van de dag ga jij jouw piekermoment inplannen?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>