Case study VariantZorg: Zorgverleners Die Ook Denken Aan Eigen Balans

Geschreven door FullCharge

Industrie

zorgsector

Aantal medewerkers

> 900 zorgverleners

Opgericht in

2011

Doel

verzuim verminderen en voorkomen

variantzorg-logo-small

Achtergrondinformatie

VariantZorg is een Nederlandse organisatie in de zorgsector, opgericht met als doel hoogwaardige en gepersonaliseerde zorgdiensten te leveren. VariantZorg biedt diverse zorgdiensten, waaronder medische consulten, thuiszorg, gezondheidsbevorderende programma's en het gebruik van geavanceerde technologie voor zorg op afstand.

In deze case studie wordt ingezoomd op het ziekteverzuim in de zorg en de uitdagingen voor VariantZorg die hieruit voortvloeien. Uitspraken en algemeenheden zijn gebaseerd op de periode tussen maart 2020 en november 2023.

Uitdagingen in de markt

Ziekteverzuim onder werknemers in de sector gezondheids- en welzijnszorg was in het eerste kwartaal van 2023 met 8,1 procent opnieuw het hoogst. In het eerste kwartaal van 2022, een jaar eerder, was dit nog hoger, namelijk 8,9 procent. In de branche verpleging, verzorging en thuiszorg is het verzuim nog altijd het hoogst met 9,6 procent.

Binnen de bedrijfstak gezondheids- en welzijnszorg kwam verzuim dat hoofdzakelijk een gevolg is van het werk in 2022 het vaakst voor in de branches verpleging, verzorging en thuiszorg (12 procent). (1)

Uitdagingen VariantZorg (2020/2023)

VariantZorg is een flexorganisatie met regie op eigen rooster en locatie. Dit betekent dat Varianters zelf bepalen waar en wanneer ze werken, wat het lastiger maakt om activiteiten en/of ondersteuning aan te bieden voor thema’s als mentale gezondheid.

Daarnaast kampt ook VariantZorg met de gevolgen van het ziekteverzuim in de branche. Wat opvallend vaak naar voren komt, is het probleem waarin medewerkers graag zorg dragen voor anderen en daardoor voorbij gaan aan zichzelf.

Voorbeelden hiervan zijn het overslaan van pauzes, langer doorwerken omdat bepaalde taken nog afgemaakt worden, het niet aangeven van grenzen, etc.

Het gevolg: zichzelf te kort doen, niet op tijd rust nemen, doorwerken als het eigenlijk niet goed gaat en uiteindelijk verzuimen.

Zodoende is op de website van VariantZorg onder andere te lezen: “Werk je in de zorg en wil je meer voldoening en minder stress? Wij zijn er voor je”.

Waar VariantZorg voor staat: “In een tijd waarin de zorg onder hoge druk staat, maken wij ons druk om jou. Omdat we donders goed begrijpen dat jij de beste zorg wil leveren maar ook je eigen leven hebt”.

Uitdagingen VariantZorg medewerkers (2020)

Bij de start van FullCharge zijn de volgende uitdagingen van Varianters boven water gekomen, na het stellen van de vraag ‘Wat zijn de hoofdredenen om mee te doen met FullCharge?”:

  • Meer balans vinden tussen werk en privé en meer tijd maken voor ontspanning
  • Ik ben niet langer tevreden met bepaalde gewoontes en wil deze veranderen
  • Leren om grenzen te stellen en tijd voor mezelf te nemen
  • Meer rust in het hoofd en minder vermoeidheid ervaren
  • Ik wil nee leren zeggen
  • Niet te drukke dagen voor mijzelf inplannen omdat ik van alles ‘moet’ van mezelf
  • Meer tijd voor mezelf en meer aandacht voor mezelf

Doelstelling

VariantZorg wil medewerkers op afstand ondersteuning bieden op het gebied van mentale gezondheid met als doel verzuim te voorkomen.

De oplossing

Met FullCharge werken Varianters, op een moment en locatie naar keuze, aan het verbeteren van mentale gezondheid door middel van de challenges in de FullCharge App. Deze praktische 14 daagse challenges zijn ontwikkeld met neurowetenschappers en experts en ondersteunen de medewerkers in hun uitdagingen. Als aanvulling op de praktische challenges worden medewerkers ondersteunt met dagelijkse positieve support van een echte FullCharge coach die motiverend en inspirerend is.

Vooral de challenges omtrent het aangeven van grenzen, kunnen ontspannen en slapen worden door onze medewerkers het meest gekozen.

tanja-christianen-testimonial

Tanja Christianen

Casemanager | Variantzorg

Naast de challenges zijn er de afgelopen jaren meerdere online kick-off momenten geweest. Deze momenten zorgen voor verbinding tussen Varianters onderling en met VariantZorg als organisatie. Tijdens de kick-off worden uitdagingen bespreekbaar gemaakt wat zorgt voor herkenning en begrip.

Resultaat en impact

Deelnemers zijn gemiddeld

Customers served! 0 Customers served!

keer minder vaak ziek dan de niet-deelnemers.

Deelnemers herstellen sneller en zijn gemiddeld

gemiddeld 0  dagen korter ziek

dagen eerder beter na FullCharge dan ervoor.

Deelnemers zijn gemiddeld

Customers served! 0  dagen korter ziek

dagen korter ziek dan de niet-deelnemers.

Het waarderingscijfer is gemiddeld een

8.4 / 10


Wat bleek: deelnemers waren gemiddeld minder vaak ziek dan de niet-deelnemers. Ook waren zij gemiddeld korter ziek en waren na deelname sneller beter dan ervoor. Mooi om te zien te dat onze zorgverleners FullCharge waarderen met het cijfer 8,4.

tanja-christianen-testimonial

Tanja Christianen

Casemanager | Variantzorg

Ervaringen van deelnemers

"Ik vond het heel fijn, door kleine tips kun je grote stappen maken. Ik heb dit via mijn werk aangeboden gekregen en stond er ook echt voor open, daardoor heb ik het als positief ervaren."

Daisy-remmerswaal

Daisy Remmerswaal

"FullCharge is positief, motiverend, ondersteunend en haalbaar."

Renate-heijboer

Renate Heijboer

"Ik heb zoveel positieve dingen geleerd. Onder andere om voor mezelf te kiezen en een paar keer per dag stil te staan bij hoe ik me eigenlijk voel. Ik zou het iedereen aanraden!"

Marjolein-brandsma

Marjolein Brandsma

"Ik vind het echt top dat jullie zo een ervaring mogelijk hebben gemaakt en een eye-opener zijn geweest op vele gebieden, vooral het leren kennen van jezelf en hoe je het beste kunt handelen in verschillende situaties. Bedankt hiervoor!"

Ebru

Krijg grip op psychisch verzuim met FullCharge

Benieuwd waar de kansen liggen binnen jouw organisatie om psychisch verzuim te verminderen en voorkomen? Plan hieronder een adviesgesprek.

mindset-visual-fullcharge

Gerelateerde posts

Case Study De Goudse: Verzekerden Mentaal Sterker Laten Terugkeren Naar Werkveld

Case Study De Goudse: Verzekerden Mentaal Sterker Laten Terugkeren Naar Werkveld

Case study Hunkemöller: Storemedewerkers Ondersteunen van Stress naar Succes

Case study Hunkemöller: Storemedewerkers Ondersteunen van Stress naar Succes
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>