Case study Blokker: hoge deelname en waardevolle inzichten

Geschreven door FullCharge

Industrie

detailhandel

Opgericht in

1896

Aantal winkels

>400

Belangrijkste doel

preventieve ondersteuning voor medewerkers

blokker-logo

Achtergrondinformatie

Blokker is een landelijke winkelketen die met ruim 400 winkels het straatbeeld oranje kleurt. De keten helpt mensen met steeds meer nieuwe mogelijkheden voor een schoon, opgeruimd en leuk thuis.

Naast de winkels heeft Blokker een groot online platform. In de webshop van Blokker wordt een zeer breed assortiment aangeboden, zowel de artikelen die ook in de winkels verkrijgbaar zijn als een breder aanbod via ruim 300 externe sellers.

Uitdaging/doel

Net als bij veel organisaties staat het binden en boeien van (toekomstige) medewerkers hoog op de prioriteitenlijst bij Blokker. Om die reden wordt er veel gedaan omtrent learning & development en vitaliteit. Zo is er een padelbaan op het servicekantoor, zijn er verschillende programma’s voor winkels en worden er activiteiten georganiseerd aan de hand van een trainingskalender.

Buiten deze trainingen en activiteiten ontstond er vanuit Sjoerd Verlegh, Director HR bij Blokker, de behoefte om medewerkers op een laagdrempelige en praktische manier te ondersteunen en activeren in het verbeteren van (mentale) gezondheid.

“Dit om te laten zien hoe belangrijk de organisatie dit thema vindt, om te horen wat er speelt en om daar aandacht aan te besteden”, aldus Sjoerd tijdens het kennismakingsgesprek met Estrella van Toor, één van de oprichters van FullCharge.

De praktische aanpak van FullCharge met de focus op actie en eigen regie, sprak Sjoerd erg aan.

Daarom werd er in samenwerking met Lotte Mintjes, Senior Adviseur Gezond Ondernemen van Zilveren Kruis, voor de FullCharge Maand gekozen. Te beginnen bij de servicekantoor medewerkers en de bedrijfsleiders.

Oplossing

De FullCharge Maand bestaat uit een energieke keynote gevolgd door twee 14-daagse challenges in de FullCharge App. Hiermee inspireer je medewerkers niet alleen, maar activeer je ze ook in het maken van kleine aanpassingen in dagelijkse keuzes voor meer energie, werkgeluk en veerkracht.

Daarnaast krijg je inzicht in hoe medewerkers zich voelen, hoe er wordt gedacht over de werkomgeving en hoe de organisatie scoort ten opzichte van andere organisaties. Zo weet je precies waar de aandachtspunten voor de organisatie liggen.

In mei 2023 werd er voor de bedrijfsleiders een online kick-off gegeven waarin FullCharge geïntroduceerd werd. Drie weken later volgde de energieke keynote voor de medewerkers op het servicekantoor waarna de medewerkers zelf konden besluiten of ze mee wilden doen aan twee challenges naar keuze.

Resultaat

In totaal besloten 190 medewerkers mee te doen aan de FullCharge Maand. 73,5% van medewerkers die de mogelijkheid kregen om deel te nemen. “Een percentage dat laat zien hoe groot de behoefte is om op een laagdrempelige manier aan de slag te gaan met mentale gezondheid,” zegt Estrella.

"Met behulp van FullCharge laten we aan medewerkers zien dat we het belangrijk vinden om te horen wat er speelt en daar aandacht aan te besteden. Niet alleen op fysiek vlak, maar ook juist mentaal. Dat medewerkers dit waarderen, blijkt uit de hoge deelname."

Sjoerd-Blokker

Sjoerd Verlegh

Director HR | Blokker

Met name de challenges omtrent slaap, ontspannen en bewegen waren erg populair bij deze groep. “Daarmee is duidelijk te zien dat medewerkers daadwerkelijk actie ondernemen om hun uitdagingen te minderen en fysiek en mentaal beter in hun vel te zitten”, zegt Estrella.

Door de succesvolle ronde in mei/juni 2023 kregen, naast de servicekantoor medewerkers en de bedrijfsleiders, ook de winkelmedewerkers de mogelijkheid om deel te nemen aan de FullCharge Maand. Voor hen was het in januari en februari 2024 zover.

Door middel van online communicatiemiddelen en een online kick-off besloten er deze ronde 477 medewerkers deel te nemen aan de FullCharge Maand.

testimonial lotte zilveren kruis

Ervaringen van medewerkers

“Het had van mij wel langer mogen duren. Erg leuk om te doen!”

“De goede uitleg en handige tools hebben ervoor gezorgd dat ik meer rust in mijn hoofd ervaar.”

Alicia

“Ik heb geleerd om vaker in te checken en te reflecteren als ik stress ervaar. Wat voel ik? Waar komt dit door? En waar heb ik op dit moment behoefte aan? Vragen die ik de rest van mijn leven meeneem. Dank!”

“Ik heb het zeer positief ervaren! Door FullCharge ben ik anders naar mijzelf gaan kijken. Bewust na gaan denken wat ik belangrijk vind in het leven en hoe ik dit aan ga pakken.”

“De feedback was heel fijn! Ik vond het ook heel mooi dat vanaf stap 1 duidelijk benoemd werd dat je dingen niet moet doen in grote stappen maar kleine stapjes per keer en dat zien als je overwinning!”

“Ik heb veel praktische tips en inzichten ontvangen voor mijn slaapproblemen. Heel fijn!”

Arianne Teunissen

“Naast dat het zo enthousiast ontvangen is, heeft het ons als organisatie, door middel van de check-in rapportage, waardevolle inzichten gegeven in wat we verder kunnen doen om medewerkers te ondersteunen in hun uitdagingen.”

Sjoerd-Blokker

Sjoerd Verlegh

Director HR | Blokker

Deze samenwerking tussen Blokker en FullCharge is mede mogelijk gemaakt door Zilveren Kruis.

Zilveren-Kruis

Jouw organisatie de volgende case study?

Vergroot veerkracht op de werkvloer op een energieke en positieve wijze met FullCharge. Plan hieronder een adviesgesprek voor het bespreken van de mogelijkheden.

fullcharge-app-main

Gerelateerde posts

Case study De Goudse Intern: Preventieve ondersteuning binnen afdelingen

Case study De Goudse Intern: Preventieve ondersteuning binnen afdelingen

Case study Diagnostiek voor U: Keynote als aftrap voor verbinden van generaties

Case study Diagnostiek voor U: Keynote als aftrap voor verbinden van generaties

Case study Avans Hogeschool: UX team geeft prioriteit aan mentale gezondheid

Case study Avans Hogeschool: UX team geeft prioriteit aan mentale gezondheid
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>